Головна | Правила | Додати твір | Новини | Анонси | Співпраця та реклама | Про проект | Друзі проекту | Карта сайта | Зворотній зв'язок

Лебядкіна – героїня роману Ф. М. Достоєвського “Бєси”

9.02.2011

Марія Тимофіївна, Хромоножка. Роль Л. у романної інтризі склалася на підготовчому етапі роботи, як тільки головний герой утвердився в демонічному статус і був піднятий на “безмірну висоту»: Князь (Ставрогіна), таємно повінчана з кульгавою і убогою жінкою, сестрою вічно п’яного відставного офіцера (який її експлуатує і б’є), готується привселюдно оголосити про свою ганебної таємниці; Гнат Лебядкін, брат нещасної, намагається шантажувати Князя і вимагає у нього гроші за «образу фамільної честі»; інтрига навколо Князя (який знав, що таємна дружина його буде вбито, але не зупинив убивць) призводить до звірячого вбивства Л., її брата і їх служниці.


Передісторія скандального шлюбу, який стався в Петербурзі в ту пору, коли Ставрогіна вів життя «насмішливої», описана ним самим у сповіді: «Я вже з рік тому думав застрелитися; уявилося щось трохи краще. Раз, дивлячись на кульгаву Мар’ю Тимофіївну Л., прислуговував у кутах, тоді ще не помішану, але просто захоплену ідіотку, без розуму закохану в мене таємно (про що вистежили наші), я зважився на ній одружуватися. Думка про шлюб Ставрогі-ну з таким останнім істотою ворушила мої нерви ».


Одруження Ставрогіна в романі мотивована зовсім виразно: «Тут ганьба і нісенітниця доходили до геніальності», «новий етюд пересиченого людини з метою дізнатися, до чого можна довести божевільну каліку», виклик здоровому глузду “після п’яного обіду через парі на вино». Питання, чому Л., ясновидиця Хромоножка, погодилася на таємний і ганебний шлюб з порочним і злочинним красенем, посміявшись над нею і над самим істотою шлюбу (залишивши свою дружину дівчиною), є однією з хвилюючих загадок роману, якій приписують часом містичний сенс. Традиційна інтерпретація, що йде від Вяч.І. Іванова і С. М. Булгакова, представляє Л. «душею світу», «вічної жіночністю», позитивним світлим образом Достоєвського, улюбленим створенням його музи, що втілив глибокі містико-релігійні прозріння письменника.


Найчастіше йдеться про її незвичайні душевних якостях, якими вона наділена як би на противагу своїй зовнішній ущербності: «Саме її, напівбожевільним, письменник зводить майже над усіма персонажами роману. Л. – юродива, але саме тому … їй даровано вища, любовно радісне сприйняття життя. Вона майже позбавлена розуму … але зате … наділена здатністю надрозумного прозріння в суть людей і явищ … »(Ф. І. Евнін). Аналогічні оцінки містяться у книзі М. М. Чиркова «Про стиль Достоєвського» (1964): «Фізичне потворність і розумовий розлад Л. відтіняють її внутрішню красу», а також у коментарях до роману в Повному зібранні творів: «Чистота серця, дитячість, відкритість добра, простодушність, радісне прийняття світу ріднять Хромоножка з іншими «світлими» образами Достоєвського.


Її, недоумкуватий і юродивий, письменник наділяє ясновидінням, здатністю прозрівати справжню сутність людей і явищ ». Не можна, однак, не бачити, що світло і добро в цьому «ідеальному» образі трагічно не збігаються з красою і навіть ніби витісняють її. Як і інші персонажі роману, образ Л. трагічно роздвоєний: їй даються високі одкровення про матір сирій землі, про радісну прийнятті «всякої туги земної і всякої сльози земний», але «ідеал» нарочито здійснюється без краси, на шкоду їй; так що Вяч .Іванов бачив у каліцтво Л. свого роду метафору: «І вже кульгавість її знаменує її таємну богоборческую провину – вину якийсь початкової нецельность, якогось споконвічного спротиву Нареченому, її залишив».


Майже всі сцени роману, пов’язані з Л., розвивають тему розладу, спотворене ™ її зовнішності, грубої неприродності поведінки, як би символізують, що «краса» зіпсована, захоплена бісами. Л., в душі якої молитва і злочин (бачення народженого і втопленого нею в ставку дитини), екстатичний захват і «нудить ловлення» разом живуть, уособлює швидше не ідеал, а ту стихію людську, коли «диявол з Богом бореться, а поле битви – серця людей ». Союз красеня Ставрогіна і дурки Хромоножка традиційно трактується як символ іншої, сверхреально дійсності: мати Земля перебуває в полоні, чекаючи свого визволителя. Але наречений відрікся від неї, спокусився блюзнірською ідеєю человекобожія, і тепер ангельське сяйво затулила демонічна тьма; тому Л. бачить у Ставрогіна та Князя, і самозванця, Гришку Отреп’єва. «Марія Тимофіївна – саме незбагненне створення письменника, – стверджував К. В. Мочульський. – Божественне начало світу – Софія – відкривається в символах Матері Богородиці і матері Землі. Достоєвський мав справжній софійного досвід: в екстазі відкривався йому “вогонь речей” ».



1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
© 2000–2017 "Литература"